ONOMATOPEJE IN DRUGI ZABAVNI ZVOKI

Onomatopeje so besede, s katerimi posnemamo zvoke iz okolja. Malčki pogosto najprej posnemajo zabavne in smešne zvoke, preden pričnejo posnemati »prave« besede. Onomatopeje in drugi zabavni zvoki so za otroke enostavni, smešni, zanimivi, hkrati pa imajo nek pomen. Tovrstne »besede« lahko uporabite za širjenje otrokovega repertoarja glasov, saj malčki pogosto prej pričnejo uporabljati posamezne glasove v onomatopejah in drugih zabavnih zvokih kot pa v pravih besedah, hkrati pa vplivate tudi na pogostost njegovega oglašanja.

NAPOTKI ZA UPORABO ONOMATOPEJ IN DRUGIH ZABAVNIH ZVOKOV

Onomatopeje in druge zabavne zvoke uporabljajte v vsakodnevnih rutinah, različnih aktivnostih in igri z igračami, s katerimi se malček rad igra.

Gibe oziroma dejanja vedno kombinirajte z določeno (isto) onomatopejo oziroma drugim zabavnim zvokom (na primer vedno, ko zagledate avtomobil na cesti ali ko se igrate z igračami avtomobilčki, uporabite »BRUM!«).

Onomatopejam in drugim zabavnim zvokom dodajte geste ter ob tem poudarite obrazne izraze (na primer, ko se sok ponesreči polije po mizi, recite: »O JOJ!«, ob tem na široko odprite oči, dlani pa položite na svoja lica).

Ko uporabljate onomatopeje ali druge zabavne zvoke, spremenite melodijo in glasnost svojega govora. Mlajši predšolski otroci postanejo bolj pozorni na odrasle in njihovo izražanje, kadar ti spremenijo svoj način govora.

Malčka ne spodbujajte, da ponovi onomatopejo ali zabavni zvok za vami. V igri ali rutini dosledno uporabljajte določene onomatopeje in zabavne zvoke, vsake toliko časa pa se vmes ustavite in počakajte na otrokov odziv. S premorom dajete otroku priložnost, da to posnema. V primeru, da onomatopeje ali drugega zabavnega zvoka še ne uporabi samostojno, ga ponovno recite vi in mu s tem nudite ustrezen verbalni model.

Zabavajte se! Malčkom pri posnemanju zvokov pogosto pomaga, kadar ste sami bolj igrivi in navdušeni.

Tukaj lahko prenesete slikovne kartice različnih onomatopej in zabavnih zvokov:

ONOMATOPEJE IN DRUGI ZABAVNI ZVOKI

PRIMER UPORABE ONOMATOPEJ IN DRUGIH ZABAVNIH ZVOKOV V DNEVNI RUTINI IN IGRI

BUM!

  • zgrajen stolp podrite skupaj z otrokom – ko padejo kocke na tla, recite: »BUM!«;
  • ko se v igri z avtomobili zaletita dva avtomobila oziroma, ko se en avtomobilček zaleti v steno, komentirajte: »BUM!«;
  • kadarkoli pade predmet na tla, recite: »BUM!« Večini mlajših predšolskih otrok je onomatopeja BUM izjemno smešna in zabavna, zato pogosto namenoma mečejo predmete po tleh, da bi vas spodbudili, da njihovo dejanje komentirate z besedo BUM. V tem primeru je priporočljivo, da igro namernega metanja predmetov na tla omejite – na tla postavite košaro ali škatlo, kamor otrok lahko meče igrače oziroma predmete.

BAM!

  • otrokovo tolčenje po bobnu komentirajte z besedo BAM – onomatopejo uporabite pri vsakem udarcu po bobnu;
  • kadarkoli otrok tolče po mizi ali predmetih (na primer po posodah) oziroma s predmeti (na primer s kockami), njegove udarce komentirajte z besedo BAM;
  • kadar se otrok premika in po tleh trdno stopa z nogami, uporabite besedo BAM ob vsakem njegovem koraku.

BU!

  • kadar se z otrokom igrate skrivalnice, ga lahko igrivo prestrašite in ob tem rečete: »BU!«

AČIH!

  • z otrokom povohajte rože bodisi na travniku bodisi v slikanici in se ob tem pretvarjate, da kihnete: »AAAČIH!« in ob tem postavite pest pred usta;
  • kadar otrok kihne, recite: »AČIH!«

HOP!

  • ko otrok skoči, njegov skok komentirajte z besedo HOP;
  • ko z otrokom opazujete živali, ki skačejo, kot sta na primer žaba in zajec, recite: »Žaba skače HOP, HOP, HOP!«;
  • kadar je v knjigi narisana žoga ali pa se otrok igra z žogo, skakanje žoge komenirajte z besedo HOP.

ČOF!

  • kadar se otrok kopa ali igra z vodo, vedno uporabite besedo ČOF, ko otrok vrže igračo oziroma predmet v vodo;
  • z otrokom lahko udarjate z dlanjo po vodni gladini in ob tem vsak udarec komentirate: »ČOF!«;
  • kadar z otrokom skačeta po lužah, njegov skok v lužo komentirajte z besedo ČOF.

ŠŠŠ!

  • kadar z otrokom dajete igrače spat (na primer živali, dojenčka, različne figurice), recite: »ŠŠŠ!«, pri tem pa pred ustnice postavite kazalec svoje roke;
  • ko se z otrokom pretvarjate, da natakate čaj ali sok v skodelice oziroma kozarce, uporabite: »ŠŠŠ!«

O JOJ! ali UPS!

  • O JOJ ali UPS uporabite vedno, ko se nekaj polije, umaže ali polomi;
  • kadar otrok v svoji igri ponesreči podre igrače ali pa se igra z vlakom in vlak iztiri, dogodek komentirajte: »O JOJ!« ali »UPS!«

VIII!

  • kadarkoli se otrok spusti po toboganu, recite: »VIII!«

TOK TOK!

  • z otrokom potrkajta na vrata in ob vsakem udarcu uporabite besedo TOK: »TOK, TOK, TOK!«;
  • knjige z zavihki so odlična priložnost za uporabo onomatopeje TOK TOK, saj lahko z otrokom najprej potrkata na vsak zavihek, preden pogledata, kaj se spodaj skriva;
  • pri igračah z možnostjo zapiranja vrat kot so hiše, avtomobili itd., lahko z otrokom potrkata na vrata, ob tem pa uporabite besedo TOK.

VI-U, VI-U!

  • kadar z malčkom slišita ali vidita vozilo s sireno ali kadar se otrok igra z vozilom, ki ima sireno, oponašajte zavijanje sirene: »VI-U, VI-U!«

BIM BAM ali BIM BAM BOM!

  • kadar z otrokom slišita zvonjenje bodisi zvonca ali zvona, oziroma vidita zvonik ali zvon (na primer v slikanici), recite: »BIM BAM!« ali: »BIM BAM BOM!«

BBBRUM!

  • v igri z avtomobili vožnjo avtomobilov vedno pospremite s tresenjem ustnic: »BRUUUM!«

ČU-ČU!

  • ko se otrok igra z vlakom oziroma vlak vidita v slikanici ali zunaj, oponašajte vlak: »ČU-ČU!«

BI-BIP!

  • v igri z različnimi vozili svoje vozilo namenoma peljite za otrokovim – ko se mu povsem približate, potrobite: »BI-BIP!«

TIK TAK!

  • kadarkoli z otrokom opazita uro, komentirajte: »TIK TAK!«

CIN CIN!

  • v igri s telefonom se pretvarjajte, da nekdo kliče in da telefon zvoni: »CIN CIN!«

POSNEMANJE OGLAŠANJA RAZLIČNIH ŽIVALI


  • otroci imajo zelo radi živali in pogosto najprej posnemajo oglašanje različnih živali, preden jih zmorejo poimenovati. V igri z živalmi otroku nudite ustrezen verbalni model oglašanja živali (na primer HOV HOV za psa, GA GA za račko, MIJAV za muco itd.). Pri tem žival dvignite v višino svojih ust, da je otrok pozoren na vas, nato pa se oglašajte kot žival, ki jo držite.

MMMMM! ali NJAM!


  • kadar otrok je, komentirajte okus hrane z MMMMM, pri čemer se z roko pogladite po svojem trebuhu;
  • med igro s kuhinjskimi posodicami se pretvarjajte, da jeste hrano, ki jo je skuhal otrok in ob tem recite: »MMMMM!« ali »NJAM!«

FUJ! in BLJEK!

  • z otrokom se lahko pretvarjata, da previjata plenico dojenčku ali punčki – ob tem se pretvarjajte, da je plenica polna in recite: »FUUUUUJ!«, pri čemer se namrščite in z roko pomahajte pred svojim nosom ali pa se uščipnite za svoj nos;
  • kadar se otrok dotakne smetnjaka, ob tem komentirajte: »BLJEEEK!« in z roko pomahajte pred svojim nosom oziroma se uščipnite za svoj nos.

POK!

  • pokanje milnih mehurčkov komentirajte: »POK!«, pri čemer rečete POK za vsak milni mehurček, ki ga otrok poči.

AU! in PIK!

  • med igro z igračami kot je kladivo ali v slikanici med gledanjem živali in rastlin z bodicami (na primer ježa, kaktusa), komentirajte njihove bodice: »PIK!« ali se pretvarjajte, da ste se udarili oziroma zbodili na bodici: »AU!« – pri tem namrščite obraz in popihajte svoj prst, po katerem ste se udarili s kladivom oziroma s katerim ste se zbodli na bodici;
  • kadar se otrok ponesreči malce udari ob kak predmet, lahko dogodek komentirate: »AU!«

VEEE!

  • med igro z dojenčkom, se pretvarjajte, da dojenček joka: »VEEE!«

UGH!

  • kadar otrok skuša odpreti posodo ali igračo in je še ne zmore, recite: »UGH!« – pri tem namrščite svoj obraz;
  • pretvarjajte se, da je posoda ali igrača, ki jo skušate odpreti, tesno zaprta: »UGH!« in ob tem namrščite svoj obraz;
  • kadar dvignete kak predmet, se pretvarjajte, da je zelo težek in ob tem recite: »UGH!«

VAU!

  • kadar otrok ustvari nekaj iz kock ali nekaj nariše, izrazite navdušenje nad njegovim izdelkom: »VAU!«